Laiendatud, rikastatud reaalsus (augmented reality)


Inglise keeles augmented reality on eesti keelde tõlgitud mitmeti: laiendatud reaalsus, rikastatud reaalsus, liitreaalsus. Lühendina kasutatakse AR.

Merriam-Webster`i entsüklopeedia avab mõiste järgmiselt:

an enhanced version of reality created by the use of technology to overlay digital information on an image of something being viewed through a device (as a smartphone camera); also: the technology used to create augmented reality

Lühidalt öeldes on tegemist lahendusega, mis võimaldab osalejatel virtuaalset ja reaalset keskkonda omavahel kombineerida.

Tegemist ei ole uudse asjaga. Kui liikuda ajaloos tagasi, jõuame AR “virtuaalse reaalsuse isani” Mortog Helig juurde, kes aastal 1957 leiutas masina nimega Sensorama. Sensorama on simulaator, mis mõjutab selle kasutaja meeli edastades pilti, heli, vibratsiooni ja lõhna ning muudab toimuva vaataja jaoks reaalsemaks.

Dan Sung kirjutab ülevaatlikult AR sünniloost ja tulevikust artiklis “The history of augmented reality.

Tehnika areng on toonud liitreaalsuse kättesaadavaks ka väiksematesse seadmetesse. Uudsemate lahendustena on välja arendatud prillid (Google Glass) ja kontaktläätsed (Innovega).

 

AR on väga laialdaselt kasutatav, alustades sõjandusest lõpetades meelelahutusega. Allpool teen lühiülevaate Dunleavy ja Dede kirjutisest ning tutvustan lähemalt kolme erinevat keskkonda: platvormi Layar ja 7scenes ning app`i nimega Aurasma.

Kuidas liitreaalsust õppetöös kasutada?

Dunleavy ja Dede leiavad, et AR abil saab muuta õpikogemust rikkamaks, kui toetuda  situatiivsele ja konstruktivistlikule õppimisteooriale.

AR, simulatsioonide ja lugude disainimisel soovitavad uurijad tähelepanu pöörata neljale aspektile: toimumiskoht (kohast sõltuv või sõltumatu), narratiiv (reaalne lugu või fantaasial tuginev), rollid ja kogemuse olemus.

Arendusplatvorm võib sisaldada erinevaid komponente (klõpsa pildil, et avada mõttekaart suuremalt. NB! Avanemine võtab aega – loodud interaktiivne kaart asub rakenduses Realtimeboard).
Arendusplatvormi komponendi

AR eesmärgiks on muuta õpiprotsess, milles põimuvad reaalsus ja virtuaalsus, haaravamaks, interaktiivseks ja eluliseks.

Platvorm Layar.

Layar on mobiilsetele seadmete jaoks loodud liitreaalsuse veebilehitseja, mis abil saab reaalsele maailmale kihiti lisada digitaalset informatsiooni ning seda hiljem veebilehitsejaga lugeda.

Platvorm 7scenes.

7scenes on samuti mobiilsetele seadmetele mõeldud platvorm, mis võimaldab luua asukohal põhinevaid ringkäike ja mobiilimänge.

Scene Maker`iga stseenide loomine ei eelda programmeerimisoskusi, lihtsalt lohista või lae meediaelemendid paika kaardile ning lisa mängukomponendid. Stseen võib sisaldada: fotot, videot, audiot, teksti, erinevaid kombinatsioone meediaobjektidest, ülesannet, auhinda, kasutaja hinnangu või kommentaari lisamist. Stseenide mahamängimiseks kasuta appe: navigeeri, avasta lugusid, lahenda ülesandeid, lae üles meedia (app olemas nii iPhone kui Androidile). Scene Community – uuri, millised stseenid on avalikud, jaga või vistuta oma veebilehele). Admin Tools – avab juurdepääsu oma kanalile, kus saab monitoorida mängija tegevust reaalajas.

Aurasma – tasuta app AR loomiseks (AppleAndroid).

Kleinspiration 26. märtsi 2013 blogi postituses kirjeldatakse pikemalt Aurasma kasutamisest sõnade õppimisel üldhariduskoolis. Lapsed jagati paaridesse ja igale paarile anti üks sõnakaart, mille mõiste tuli lahti rääkida: Üks lastest filmis ja teine selgitas sõna tähendust. Sõnakaardist sai aga AR sündmuse käivitaja (trigger). Aurasma appi abil tegi õpilane sõnakaardist pildi ja lisas seejärel oma tehtud video pildile lisakihina. Lõpuks asetati kõik sõnakaardid seinale. Kui nüüd Aurasma appiga mõnda sõnakaarti vaadata, siis hakkab mängima sõna selgitav video.

Ideelaegas.

Kui sul tekkis postitust lugedes mõni idee, kuidas õppetöös AR kasutada või oled liitreaalsust juba teinud/katsetanud, siis lisa see antud postituse kommentaariväljale.

Allikad.

Dunleavy, M., & Dede, C. (in press). Augmented reality teaching and learning. In
J.M. Spector, M.D Merrill, J. Elen, & M.J. Bishop (Eds.), The Handbook of
Research for Educational Communications and Technology (4th ed.). New
York: Springer.

Merriam-Webster Encyclopedia. Retrieved from http://www.merriam-webster.com

Lisamaterjal.

Liiva, M. (2009). Mobiilse tehnoloogia rakendamine õuesõppes: interaktiivsed õppematerjalid ja virtuaalne koostöökeskkond õpetajatele. Tallinna Ülikool. Retrieved from http://www.cs.tlu.ee/instituut/opilaste_tood/magistri_tood/2009_kevad/merlin_liiva_magistritoo.pdf

Advertisements

One Reply to “Laiendatud, rikastatud reaalsus (augmented reality)”

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s